Közlekedjünk környezettudatosan

Kalocsa a maga 53 km2-es területével nem tartozik a legnagyobb magyarországi települések közé, így a városon belüli helyváltoztatás könnyen megoldható kerékpárral, ami nem csak gyors, egészséges, de környezetkímélő is. Ugyanakkor néha elkerülhetetlen, hogy távolabbra utazzunk, ám ekkor sem kell lemondanunk a környezetbarát közlekedésről.

Sajnos a MÁV-Start szolgáltatásait már nem vehetjük igénybe, mivel – bár a teherforgalom továbbra is jelentős – 2007. óta a személyszállítás szünetel a hozzánk vezető vonalon. A buszközlekedés azonban kapcsolatot biztosít az ország számos szegletébe, így megfontolandó alternatíva, ha csökkenteni akarjuk az üzemanyagok felhasználását és ezáltal a károsanyag-kibocsátást. Hogy mindez milyen mértékű megtakarítást jelent, arra táblázatunk ad választ, amelyben egy, a Kunság Volán flottájában átlagosnak mondható Credo autóbuszt, és egy szintén átlagosnak mondható dízeles autót hasonlítottunk össze.

Szállítható személyek száma

Hossz

Súly

Fogyasztás

Autóbusz

80

12 méter

16,5 tonna

30 l/100 km

Személyautó

5

4,2 méter

1,2 tonna

6 l/100 km

Jól látható, hogy míg busszal utazva alig 0,375 liter üzemanyag kell egy személy szállításához, addig autóval több, mint 1 literre van szükség, vagyis arányaiban sokkal több káros anyagot bocsátunk ki, nem is beszélve arról, hogy az autók jóval több helyet foglalnak az utakon, ami dugók kialakulásához vezethetés ez szintén nem tesz jót a levegő minőségének.

Persze az is tény, hogy a buszok nem mindig akkor közlekednek, ahogy az számunkra éppen optimális lenne, így van olyan eset, amikor elengedhetetlen az autó. Viszont ezekben az élethelyzetekben sem kell lemondanunk a környezet megóvásáról, hiszen ma már számos autómegosztó oldal és szolgáltatás működik, ahol az egy irányba tartók egymásra találhatnak, hogy csökkentsék költségeiket és a káros gázok mennyiségét. Ilyen site például az Oszkár, vagy éppen az AutoHop.

Végül, de nem utolsó sorban néhány egyszerű vezetési trükköt szoktak alkalmazni a tapasztalt és környezettudatos sofőrök. Ha fékezéseink során többet használjuk a motorféket, illetve ahol lehet kigurulással állunk meg, máris sok üzemanyagot takaríthatunk meg, és ha mindenki csak kevéssel is mérsékli káros anyag –kibocsátását, az éves szinten több tonna üvegházgáz levegőbe kerülését előzheti meg.